Revolució a la vila
L'arribada del tren l'any 1892
L’arribada del tren a Cassà l’any 1892 va significar una revolució per al municipi. La línia, que unia Girona amb el port de Sant Feliu de Guíxols, testimoniava el gran desenvolupament que visqué la zona a finals del segle XIX i principis del XX, sobretot gràcies a l’explotació del suro. A banda de l’impuls que va donar a la indústria surera, la línia també va ser important per a la pagesia, ja que va comptar amb un nou mitjà de transport per portar els productes als mercats, i també per al sector més lúdic, atès que s’organitzaven serveis especials per assistir a les festes dels pobles del voltant. El tren, anomenat afectuosament pels habitants dels pobles per on passava com a Tren Petit o Carrilet, feia parada a l’edifici de l’Estació, un edifici amb elements modernistes que es manté avui com a equipament municipal. La línia va estar en funcionament fins a l’any 1969, quan malauradament es va clausurar definitivament.
D’aquell tren que tant va marcar la vida dels cassanencs se’n conserva avui una locomotora, un cotxe i un furgó, que Josep M. Bregante va adquirir poc després de la clausura de la línia. La locomotora, que s’havia comprat l’any 1905, la número 6, és una de les que va tancar la línia i comptava amb una caldera que gastava entre 8 i 10 kg de carbó per quilòmetre. El cotxe i el furgó són del 1891. El cotxe era de viatgers i és del model A3; era un cotxe de primera classe que posteriorment es va reconvertir en segona, amb la qual cosa va passar de tenir dotze places entapissades de pell a tenir-ne setze amb dos bancs de fusta. El furgó tenia la funció de transport d’equipatges. Tots ells van ser construïts a Alemanya.
Els vagons i la locomotora es poden visitar avui al carrer Marçal de Trinxeria. Podeu consultar els horaris aquí.